Belang van social media

Social media is booming op het moment, en dat zal niet snel veranderen. Social media blijft zich ontwikkelen en is momenteel een van de belangrijkste marketing tools die er bestaan.  De voornamelijkste reden dat dit zo krachtig is, is het zelfde effect als mond op mond reclame. Mensen vertrouwen de mening van bekende en zullen daarom eerder geneigd zijn om met jou in zee te gaan!

Wat is social media?

Social media is een allesomvattend term voor websites en apps met sociaal contact, de meest voor de handliggende zijn Facebook, Instagram, Twitter & Pinterest.  Communiceren via social media heeft hiermee dan ook veel verschillende soorten en maten, denk aan fotos met beschrijving via Instagram, Nieuwsfeeds via Twitter & Facebook, Inspiratie pagina’s op Pinterest, Winacties via Instagram & Facebook. Allemaal voorbeelden van inzet via social media.

Belang van social media?

Binnen nederland zijn 10,4 miljoen mensen aanwezig op facebook, waarvan 7.5 miljoen gebruiker dagelijks(!) gebruik maakt van de app.

Je hebt dus via een kanaal een potentieel bereik waar ouderwets adverteren niet tegenop kan, dit is echter alleen relevant als je social media op een goede manier inzet.

Ik heb al eens eerder geschreven dat je website de online etalage is van jou bedrijf, en dat is ook zeker zo. Echter geeft social media je de mogelijkheid om mensen jou kant op te laten kijken, ze zullen je sneller vinden. Buiten het directe voordeel is er nog een leuke bijkomstigheid: je krijgt een vaste groep met mensen die jou updates zullen zien, en daarmee vergroot je de kracht van jou persoonlijke merk.

Samenvatting van het belang van social media:

1. Online reputatie

 

Via social media krijg je een online reputatie, de makkelijkste manier om producten of diensten aan de man te krijgen.

 

2. Naamsbekendheid

 

Via social media krijg je een betere naamsbekendheid, mensen zijn eerder geneigd uit zichzelf bij jou aan te kloppen.

 

3. Stilstaan is achteruitgaan

 

Wanneer jij geen gebruik maakt van de nieuwste technieken en de concurrent wel, sta je standaard een paar stappen achter.

 

4. Lokale marketing

 

Mensen gebruiken social media tegenwoordig als een gesprek in de supermarkt, of een bakje koffie op het teras. Een aanbeveling via social media komt op hetzelfde neer als mond op mond reclame.

 

5. Beïnvloeden van koopgedrag

 

Door mensen blood te stellen aan jou acties via social media beïnvloed je hun koopgedrag.  Mensen zijn eerder geneigd te kopen bij bedrijven die ze kennen of vaker zien.